Obraz i symbole w kulturze masowego przekazu

W codziennej komunikacji dążymy do skrótu. Nasze życie ma niezwykle szybkie tempo, nie mamy czasu na dokładne i opisowe wyrażanie naszych myśli. Gdy chcemy komuś coś przekazać, coraz chętniej sięgamy po symbole graficzne. Jeśli mamy wyznać komuś miłość, wystarczy, że narysujemy serce, a nasz komunikat z pewnością zostanie właściwie odczytany. Podobną moc mają takie znaki jak krzyż, strzała, kwiat, czy wąż, powszechnie wykorzystywane w kulturze masowej. Nowym zjawiskiem we współczesnej komunikacji multimedialnej jest wysyłanie wiadomości obrazkowych (ilość aplikacji, które wspierają tę formę komunikacji rośnie lawinowo). Dzięki tej formie możliwe jest uproszczenie komunikacji międzyludzkiej do czysto wizualnej formy, bez konieczności wykorzystywania znaków językowych. Taka wiadomość, przekazana za pośrednictwem obrazu, jest w stanie przekazać bardzo wiele informacji, bez konieczności stosowania dodatkowych opisów. Obraz jest też nieodłącznym elementem wykorzystywanym w prasie, telewizji i Internecie. Nie wyobrażamy sobie gazety, która zawierałyby jedynie tekst. Podobnie sytuacja wygląda w Internecie. Ciekawa i przyciągająca wzrok szata graficzna stanowi niezwykle istotny element komunikacji w mediach. Często odbiorca poświęca jedynie krótką chwilę na ocenę, czy dana informacja może go zainteresować. Jeśli obraz nie będzie wystarczająco ciekawy, jest małe prawdopodobieństwo, że ktoś przeczyta powiązany z nim tekst.

Obraz jako sposób na przełamanie barier językowych i rozwój społeczny

Ludzie już w dawnych czasach zaobserwowali, że znaki i symbole konieczne są do sprawnego funkcjonowania w społeczeństwie. Było to widoczne zwłaszcza w dziedzinach powiązanych z nauką i handlem. Człowiek myślał coraz bardziej twórczo, co prowadziło co ciągłego rozwoju nauki. Wymagało to stosowania coraz nowszych oznaczeń i symboli, które pomagały opisywać w zrozumiały sposób nowe rozwiązania techniczne. W tamtych czasach równie ważne było także, aby nowe znaki były zrozumiałe dla wszystkich odbiorców, bez względu na pochodzenie i lokalizacje geograficzną. Dlatego też szybko zaczęto ujednolicić pewne grupy znaków, które odpowiadały za oznakowanie terminów i pojęć związanych z różnymi dziedzinami nauki. Ułatwiło to komunikację pomiędzy grupami ludzi, posługującymi się różnymi językami, którzy dzięki odrzuceniu barier językowych, mogli z łatwością zrozumieć i wykorzystać odkrycia innych badaczy. Obecnie na całym świecie korzysta się z ujednoliconej symboliki, która pozwala na dynamiczny rozwój wielu dziedzin wiedzy.

Symbole wizualne w przemyśle i reklamie

Podobne zjawisko można zaobserwować w rozwoju znaków obrazowych wykorzystywanych powszechnie przez przemysł. Oferta ekonomiczna przygotowana dla współczesnego odbiorcy jest coraz bardziej agresywna i zróżnicowana. Rozwój tej dziedziny nauki niesie za sobą intensywne przemiany w istniejącej już symbolice, powstają także nowe zbiory obrazów, które silnie oddziaływają na potencjalnego konsumenta. Grafika użytkowa jest dziedziną, która obecnie rozwija się wyjątkowo szybko, tworząc coraz nowe formy i konteksty. Obrazy tracą znane nam dotychczas znaczenie, nabierają nowych znaczeń i możliwości zastosowania. W świadomości wielu odbiorców utrwalają się coraz to nowsze znaki towarowe i firmowe, których wizerunek kształtowany jest tak, by stawał się coraz bardziej atrakcyjny dla potencjalnych nabywców. Grafika użytkowa czerpie wiele z już istniejących form, przekształcając je jedynie na swój użytek i podaje w nieco zmienionej oprawie. Niestety zazwyczaj sięga po te same symbole i elementy, zapominając o bogactwie i różnorodności dawniej istniejących znaków.

Nowe formy i symbole w komunikacji

Wymyślanie i rysowanie nowych znaków graficznych jest wyjątkowo ciekawym zajęciem, stwarzającym niemalże nieograniczone możliwości dla twórców. Dawne znaki graficzne i ich symbolika mogą stanowić niezwykłą inspirację i bodziec dla współczesnych grafików. Wobec niezwykle silnej konkurencji na rynku, znakowanie towaru stało się nie tylko koniecznością, ale i warunkiem dla przetrwanie produktu na rynku. Niezbędne stało się tworzenie znaków identyfikujących daną markę i wyróżniającą ją spośród innych. Szkoły graficzne w powojennych czasach opierały swoje nowe znaki na mocnych kontrastach oraz na zdecydowanych czarno-białych zestawieniach. Często ich zadaniem było wywołanie szoku wizualnego. Obecnie odchodzi się już od tej praktyki, nowe projekty są coraz bardziej oryginalne i ciekawe. Często swoją formą zaskakują odbiorcę, czasami zmuszają go także do refleksji i chwili uwagi. Współczesna grafika jest obecnie na etapie dynamicznych przekształceń i niesie ze sobą coraz nowsze i niespotykane formy.

 

O Autorce

Dominika Siwińska

Projektant, grafik i trener z wieloletnim doświadczeniem. Z zawodu czarodziejka – sprawiam, że świat wokół staje się ładniejszy:-) Z pasji projektant i ekspert do spraw komunikacji. Z wykształcenia filolog po grafice komputerowej. A na co dzień mama, żona, a także miłośniczka książek oraz piękna w każdej postaci. Masz pytania, napisz: kontakt@socjografka.pl

Sprawdź także

AutorDominika Siwińska | 12 stycznia 2018
Jak dobrać czcionki na blogu albo w prezentacji
Zaczynam prowokacyjnym tytułem;-) Bo jak można napisać "jak dobrać czcionki na blogu" zamiast "jak dobrać fonty". Zaraz jakiś ortodoksyjny fan fontów będzie mnie przekonywał, że cały tekst jest niezrozumiały, bo...
AutorDominika Siwińska | 8 stycznia 2018
Przydatne narzędzia: jak dobrać idealne fonty
W poprzednim wpisie typografia na blogu i w prezentacji była omówiona na mocno teoretycznym poziome. Skupiłam się na zasadach związanych z odpowiednim doborem typografii w różnorodnych projektach – dzięki temu...
Typograficzna kartka świąteczna mockup niebieska choinka
AutorDominika Siwińska | 5 grudnia 2017
Bezpłatne kartki świąteczne – wzory do pobrania
W poprzednim wpisie z darmowymi kartkami świątecznymi zachęcałam Was do udziału w akcji charytatywnej. Moja zachęta pozostaje aktualna! W zamian mam dla Was kolejne bezpłatne kartki świąteczne! Tym razem motywem przewodnim...