Cechy dobrej prezentacji – 8 kroków do idealnego wystąpienia

Po tym jak już udało Ci się przygotować wspaniałe slajdy, nadszedł czas na ich zaprezentowanie szerszemu gronu odbiorców – czyli na tzw. wystąpienie publiczne. Jakie są kluczowe cechy dobrej prezentacji – oczywiście poza pięknymi slajdami?

Moim zdaniem wiele osób zapomina, że nawet najlepsza prezentacja nie obroni się sama. Konieczna jest także umiejętność „sprzedania” tego co udało nam się wypracować. Często nad jedną prezentacją spędzamy długie godziny, wkładamy w nią wiele serca i energii, a potem nie wiemy, jak przełożyć naszą ciężką pracą na zainteresowanie uczestników spotkania. Wiem, że nie każdy rodzi się ekstrawertykiem z naturalnym darem do wystąpień publicznych, ale mogę Wam zagwarantować, że co najmniej 6 punktów z poniższej listy może opanować każdy!

Według mnie jedynie punkty 7 i 8 mogą na początku stwarzać pewne problemy, ale to nie znaczy, że nie są do wytrenowania. Sama przeszłam podobną drogę. Kiedy już wiedziałam co zrobić, by nie walczyć z technicznymi aspektami i samymi slajdami, zaczęłam ćwiczyć umiejętności związane z publiczną prezentacją. W czasie studiów przerastało mnie zaprezentowanie swojego materiału na forum życzliwych i dobrze mi znanych ludzi. Po prostu wpadałam w panikę i traciłam głos. Praca w korporacji dość szybko to zmieniła. Po kilku latach bez większego stresu prowadzę szkolenia i wykłady, czasem dla bardzo licznych i aktywnych grup. To co zebrałam w poniższych punktach jest zbiorem moich doświadczeń. A ja sama jestem najlepszym przykładem, że publicznych wystąpień można się nauczyć. Co więcej – można je polubić:-)

Cechy dobrej prezentacji: 8 kroków, by stać się mistrzem publicznych wystąpień

cechy dobrej prezentacji jak przygotować wystąpienie publiczne

1. Zadbaj o sprzęt i logistykę

Bądź pierwszy na spotkaniu, które zamierzasz prowadzić. Upewnij się, że w sali jest wszystko czego potrzebujesz. Przede wszystkim – czy działa rzutnik. Nie wiem czemu, ale jest to jedno z najbardziej złośliwych i kapryśnych urządzeń jakie znam;-) Idealny świat zakłada zapasowy rzutnik i głośnik niezależny do komputera (o ile chcemy odtwarzać muzykę lub wideo). Pamiętaj także zabrać ładowarkę do laptopa. Jeśli jesteś współprowadzącym, umów się wcześniej kto zadba o techniczne szczegóły. Wiem, że ten punkt może wydawać się absurdalny, ale jeśli połowę czasu spotkania zajmie Ci walka z elektroniką, to raczej nie możesz liczyć na dobry odbiór materiału.

Wszystkie cechy dobrej prezentacji stają się nieistotne w obliczu złośliwości rzeczy martwych, a rzutnik jest z pewnością jedną z nich. Wskazówka: jeśli używasz niestandardowych fontów, a jest ryzyko, że Twoja prezentacja zostanie wyświetlona na innym komputerze niż Twój, zapisz przed spotkaniem swoją prezentację w formacie pdf. Dzięki temu unikniesz sytuacji, że podczas spotkania prezentacja będzie wyglądać zupełnie inaczej niż na Twoim monitorze.

2. Wyłącz wszelkie powiadomienia

Kolejny irytujący element, odwracający uwagę od naszego wystąpienia, to wszelakie powiadomienia oraz dymki z Outlooka. Wyłączenie tych powiadomień nie powinno zająć dużo czasu, a zdecydowanie poprawi komfort, zarówno Twój, jak i uczestników spotkania. Przy okazji wyeliminujesz ryzyko, że na takim dymku wyświetli się treść, której z różnych względów nie chcesz prezentować szerszemu gremium. Upewnij się, że w trakcie spotkania nie włączy Ci się jakaś aktualizacja, którą od kilku dni przekładasz „na później”.

3. Wybór miejsca

Sprawdź czy ustawienie sali nie utrudni Ci prowadzania spotkania. Zadbaj, aby mieć możliwość swobodnego poruszania się – trudno prowadzić spotkanie, kiedy pierwsi uczestnicy siedzą Ci na plecach. Sprawdź też gdzie stanąć, aby nie być oświetlonym przez rzutnik – to naprawdę nie jest trudne, choć biorąc pod uwagę jak często widzę fragment slajdu wyświetlony na twarzy prowadzącego, to może być jednak wyzwanie:-)

4. Czas i zasady

Temat czasu w kontekście prezentacji ma kluczowe znaczenie. I jednocześnie jest jednym z najtrudniejszych elementów o jaki musisz zadbać. Po pierwsze: sprawdź ile slajdów masz na spotkanie i czy jesteś w stanie omówić wszystkie w zaplanowanym czasie. Nie przygotowuj więcej slajdów niż jesteś w stanie omówić, bo wtedy będziesz sprawiać wrażenie nieprzygotowanego i źle zorganizowanego. Po drugie: na początku postaraj się podać wstępną agendę spotkania oraz przewidywany czas ewentualnych przerw. Po trzecie: na początku spotkania podaj zasady obowiązujące podczas Twojego wystąpienia. Powiedz kiedy i na jakich zasadach można zadawać pytania. Dodatkowo daj znać jeśli chcesz, aby uczestnicy wyciszyli telefony.

5. Nie czytaj slajdów

Slajdy są tylko ilustracją do Twojej prezentacji. Ty jesteś odpowiedzialny za interpretacje i wyjaśnienie tego co zobaczą uczestnicy. Obrazy powinny podkreślać i wzmacniać to, co mówisz, a nie stanowić alternatywnej rzeczywistości. Absolutnie zakazane jest czytanie ze swoich slajdów (chyba, że nie znasz treści, którą prezentujesz, wtedy lepie czytać niż narazić się na błędy i nieścisłości). Kiedy na slajdzie umieścisz za dużo informacji, uczestnicy spotkania zamiast Ciebie słuchać, zaczną za Twoimi plecami czytać treść wystąpienia. W takiej sytuacji rozsądniej jest wysłać rozszerzoną wersję prezentacji do uczestników spotkania po zakończeniu wystąpienia.

6. Stwórz historię

Zadbaj, aby całe Twoje wystąpienie było spójne i tworzyło ciekawą historię. Bardzo dobrze sprawdzają się wszelkie porównania i przykłady, które utrwalą najważniejsze przekazy z prezentacji. Postaraj się „mówić obrazami” i uruchomić wyobraźnię uczestników spotkania. Wymyśl coś co zachęci grupę do interakcji – wtedy zwiększasz swoje szanse, na to że na dłużej zatrzymasz uwagę odbiorców. Twoja prezentacja musi zapadać w pamięć, a od Ciebie zależy dobór odpowiedniej formy wystąpienia. Nie ma jednej uniwersalnej metody, która zawsze się sprawdza. W tym wypadku wiele zależy między innymi od wielkości grupy, tematu wystąpienia, wieku odbiorców czy też kultury organizacyjnej.

7. Bądź sobą

Tak jak wspomniałam wcześniej – z realizacją wcześniejszych 6 punktów poradzi sobie nawet początkujący prelegent. Dbając o powyższe cechy dobrej prezentacji, możesz czuć się w miarę pewnie przed swoim wystąpieniem. Ale najtrudniejsze jeszcze przed Tobą: opanowanie stresu przed publicznym wystąpieniem oraz umiejętność przyciągnięcia i utrzymania uwagi odbiorców. Sam temat jest zbyt szeroki, aby móc go omówić w jednym punkcie. Na szczęście na temat dobrych wystąpień można znaleźć w sieci wiele ciekawych materiałów. Polecam Ci zwłaszcza materiały video, bo dzięki temu można uczyć się od najlepszych:-) Mam dla Ciebie jednak kilka drobnych wskazówek, które mogą być pomocne.

Stój spokojnie, unikaj nieskoordynowanych ruchów rękoma. Znajdź pozycję w której jest Ci wygodnie (tylko sprawdź czy nie jesteś na linie rzutnika). Mów wolno, ale nie flegmatycznie, w miarę możliwości głośno i wyraźnie. Zadbaj o dobrą atmosferę podczas spotkania, naturalny uśmiech nigdy nie zaszkodzi:-)

8. Ćwiczenia czynią mistrza

Znasz już cechy dobrej prezentacji. Postaraj się teraz znaleźć czas na ćwiczenia – znajdź osobę, która może Cię wysłuchać i dać ewentualnie wskazówki, co możesz robić lepiej, a co już idzie Ci świetnie. Dzięki próbom, nawet jeśli będą odbywać się w domowym zaciszu, możesz wyćwiczyć najważniejsze elementy wystąpienia, a także przełamać lęk przez właściwym wystąpieniem.

Chcesz poznać inne cechy dobrej prezentacji – przeczytaj kolejne wpisy jak tworzyć w PowerPoint.

 

Autorski e-book „Jak tworzyć profesjonalne prezentacje PowerPoint”

Ten artykuł jest częścią „Jak tworzyć profesjonalne prezentacje PowerPoint„, który napisałam, by odczarować pracę z programem PowerPoint. Jest to kompleksowy poradnik, który pomoże Ci projektować piękne slajdy, nie tracąc przy tym za wiele czasu i energii:-) Dodatkowo e-book zawiera rozdziały, które uzupełnią Twoją wiedzę z podstaw projektowania graficznego. W konsekwencji Twoje prezentacje będą zgodne z najnowszymi trendami w projektowaniu.

 

 

Od lat uczę i pokazuję, że w pakiecie Office możesz tworzyć naprawdę ciekawe projekty, które pomogą Ci w pracy zawodowej, na studiach czy podczas tworzenia rodzinnych grafik! W moim sklepie on-line znajdziesz też profesjonalnie skonfigurowane wzorce slajdów. Więcej wzorów: chodź do sklepu:-)

 

 


Wyjątkowy prezent dla moich czytelników

Jeśli często pracujesz z programem PowerPoint, być może przyda Ci się nowoczesny i minimalistyczny szablon prezentacji? Dla subskrybentów mojego newslettera przygotowałam darmowy szablon z 12 pięknymi slajdami (link do podglądu).


Będę bardzo wdzięczna jeśli zechcesz poświęcić jeszcze chwilę swojego czasu i odwiedzisz mnie na Facebooku. Kliknij na ikonkę poniżej. Do usłyszenia / do zobaczenia!

 

 

O Autorce

Dominika Siwińska

Projektant, grafik i trener z wieloletnim doświadczeniem. Z zawodu czarodziejka – sprawiam, że świat wokół staje się ładniejszy:-) Z pasji projektant i ekspert do spraw komunikacji. Z wykształcenia filolog po grafice komputerowej. A na co dzień mama, żona, a także miłośniczka książek oraz piękna w każdej postaci. Masz pytania, napisz: kontakt@socjografka.pl

Sprawdź także

AutorDominika Siwińska | 28 lutego 2020
Jak szybko przygotować prezentację PowerPoint za pomocą wzorców slajdów
W tym poście pokażę jak  szybko przygotować prezentację PowerPoint. Zobaczysz jak wiele zalet ma korzystanie z dobrze skonfigurowanych wzorców PowerPoint. Postaram się pokazać Ci jak wykorzystać profesjonalne wzorce dostępne w...
AutorDominika Siwińska | 19 lipca 2018
Planoly – planowanie postów na Instagramie
Planoly - czy to kolejna niepotrzebna aplikacja? Sporo blogerów pisze ostatnio, że ich czytelnicy przenoszą się na Instagram. Skoro tak, to warto się przyjrzeć co robią najlepsi w swoim fachu....
AutorDominika Siwińska | 4 czerwca 2018
Program do prezentacji – przegląd aplikacji
W mojej subiektywnej ocenie jeszcze do niedawna istniał tylko jeden słuszny program do prezentacji. Dziś chce Ci pokazać, że na rynku dostępnych jest co najmniej kilka alternatywnych narzędzi, które z...