Logo firmy – kluczowy element Twojej firmy

Logo firmy to nie tylko kolorowy obrazek, to kluczowy atrybut naszej marki. Wyobraź sobie, że wchodzisz do sklepu pełnego różnorodnych artykułów. Przyszedłeś w konkretnym celu i szukasz kartonu Twojego ulubionego soku. Podążasz w kierunku w którym spodziewasz się go znaleźć. Jednak tym razem zadanie okazuje trudniejsze niż zazwyczaj – wszystkie kartoniki mają dokładnie taki sam kształt i kolor – białe, jednolite opakowania, stojące w równych rzędach – opisane identycznym krojem pisma. Zanim znajdziesz to czego szukasz mija co najmniej kilkanaście minut, zadowolony (?) idziesz do kasy… Na szczęście dla nas – współczesnych konsumentów – firmy zadbały o to, byśmy wchodząc do sklepu łatwo odnaleźli to czego szukamy. Pomagają nam charakterystyczne kształty opakowań oraz ich ściśle określona kolorystyka. Ale przede wszystkim wyjątkowe, niepowtarzalne znaki firmowe. To dzięki nim po kilku sekundach możemy rozpoznać produkt, którego szukamy. Co więcej – nawet jeśli jesteśmy poza granicami naszego kraju i nie znamy obowiązującego tam języka, łatwo zlokalizujemy artykuły, do których zdążyliśmy się przyzwyczaić. A to wszystko dzięki wyjątkowej mocy znaków umieszczanych na prawie każdym produkcie – powszechnie nazywanymi logo.

logo firmy

Funkcja logo

Głównym zadaniem logo jest przyciągnięcie uwagi odbiorcy poprzez charakterystyczną formę graficzną. Gdy logo zostanie dostrzeżone, następuje powiązanie emocjonalne z danym przedmiotem i zaczynają tworzyć się skojarzenia, które pozwolą na zachowanie w pamięci danego znaku. Szczególnie istotne jest, aby logo zastało odpowiednio dopasowane, ponieważ źle dobrane logo może w znaczącym stopniu obniżyć prawidłową identyfikacją firmy, a co za tym idzie – uniemożliwić jej właściwy i szybki rozwój. Logo firmy powinno nawiązywać w jakiś sposób do przedstawianego tematu oraz budzić w odbiorcy określone skojarzenia. Może wykorzystywać pierwsze litery nazwy symbolizowanego podmiotu lub zawierać charakterystyczne dla danego podmiotu elementy graficzne.

Skuteczność logo związana jest z tym, w jaki sposób będzie ono postrzegane przez innych. Poszczególne elementy znaku powinny budzić odpowiednie skojarzenia i wywoływać określone odczucia. Ważne jest, by ta asocjacja powodowała u odbiorców reakcje zamierzone przez twórcę logo. Doskonałym przykładem może być nasza reakcja na poszczególne kolory – każdy wywołuje w nas inne skojarzenia. Gdy chcemy podkreślić autorytet bądź doświadczenie, używamy koloru granatowego. Barwa ta budzi w nas zaufanie i pomaga stworzyć w oczach odbiorcy wizerunek solidnej firmy. Nie tylko symbolika kolorów wykorzystywana jest przy projektowaniu nowych znaków. Pomocne są też skojarzenia, jakie wiążą się z kształtami, znaczeniem figur czy symboliką liczb.

Księga znaku

Każdy znak firmowy powinien znajdować się w specjalnym zbiorze, zwanym Księgą Znaku. Zawiera ona wytyczne dotyczące projektu znaku firmowego oraz ułatwia prawidłowe stosowanie logo firmy oraz innych elementów składających się na identyfikację wizualną firmy. Zawarte są tam takie elementy jak czcionki firmowe, kolory użyte w logotypie oraz ściśle wyznaczone wzory znaku firmowego. Stworzenie ciekawego i charakterystycznego znaku firmowego jest istotnym elementem identyfikacji firmy. Bez jednolitego i rozpoznawalnego znaku, niemożliwe jest związanie odbiorców z daną marką. Samo logo firmy stanowi tylko część identyfikacji wizualnej firmy. Innymi, równie istotnymi elementami są: kolory firmowe stosowane w materiałach reklamowych, ubiór pracowników, typografie dekoracyjne, aranżacja wnętrz czy też opakowania. Elementy te pomagają budować właściwą i silną pozycję marki na rynku. Wszystkie składniki razem sprawiają, że marka utrwala się w naszej świadomości i zapada nam w pamięci na dłużej. Przy projektowaniu logo istotne jest także, by wyrażało ono jakieś przesłanie, którym kieruje się firma. Dzięki temu łatwiej jest budować silną tożsamość firmy i kształtować jednolity wizerunek .

Branding i jego rola w rozwoju firmy

We współczesnym świecie logo odgrywa niezwykle ważną rolę przy tworzeniu wizerunku firmy. Dzięki jego zastosowaniu możliwa jest szybka identyfikacja marki. To jak wygląda znak firmowy w dużej mierze decyduje o tym, czy dana firma będzie łatwo rozpoznawalna na rynku, a w związku z tym możliwe jest budowanie marki powszechnie znanej na rynku. Projektowanie logo firmy jest jednym z najistotniejszych elementów szerszej dziedziny, zwanej brandingiem. Jest to gałąź reklamy, polegająca na budowaniu świadomości marki. Ta technika marketingowa polega na kreowaniu i utrwalaniu w umysłach konsumentów pozytywnego wizerunku marki. Poza stworzeniem logo, branding obejmuje działania związane z wymyśleniem nazwy firmy, haseł reklamowych czy też odpowiednich stron internetowych, pomagających w promowaniu marki.

Logo firmy a marka

Jedna z najbardziej znanych definicji marki została zaproponowana w 1960 roku przez Amerykańskie Stowarzyszenie Marketingu (American Marketing Association, AMA). Ta definicja podkreśla przede wszystkim znaczenie logo i wizualnych oznaczeń marki jako podstaw służących do rozróżniania: Marka to nazwa, termin, symbol bądź projekt graficzny lub ich kombinacja, których celem jest identyfikowanie towarów lub usług jednego sprzedawcy lub grupy sprzedawców oraz ich odróżnienie od towarów lub usług oferowanych przez konkurencję. Logo firmy ma kluczowe znaczenie przy tworzeniu trwałych relacji z konsumentem. Wpływa na ich lojalność oraz przywiązuje do określonej marki. Bardzo często kupujemy produkty, które oznaczone są charakterystycznymi symbolami, ponieważ z logo wiąże się określona jakość i tradycja. Firmy razem z produktem sprzedają także swój wizerunek, dlatego ważne jest, by był on konsekwentnie kreowany i spójny. Dzięki temu możliwe jest osiągnięcie wysokiej wartości marki. Wartość marki może być najcenniejszym elementem dla firmy. Badania spółek notowanych na 25 kluczowych giełdach papierów wartościowych pokazują, że wartość aktywów niematerialnych wszystkich spółek razem stanowiła średnio aż 62% wartości rynkowej. W przypadku Coca-Coli wartość ta stanowi ponad połowę wyceny całego koncernu i jest podstawą jego siły i pozycji rynkowej oraz źródłem jego obecnych dochodów.

Nowoczesne drogowskazy

Coraz częściej wybierając poszczególne produkty czy usługi kierujemy się obrazami. Nie mamy czasu czytać skomplikowanych instrukcji czy opisów, dlatego sięgamy po rzeczy odpowiednio oznakowane. Będąc w sklepie najczęściej sięgamy po towary, których barwa i kształt są nam znane. Znak firmowy jest nie tylko gwarancją jakości, ale także symbolizuje określone wartości, jakie łączą się z dana firmą. Logo stało się swoistym drogowskazem, który pomaga konsumentowi poruszać się w przestrzeni usług i towarów. Dzięki niemu może on łatwo odnaleźć drogę pośród niezliczonych możliwości. Kiedy przyjrzymy się najbardziej rozpoznawalnym na świecie znakom firmowym, możemy zauważyć, że zazwyczaj są one czerwone bądź niebieskie. Taki wybór ma proste uzasadnienie – to kolory o najsilniejszej symbolice, a zarazem są doskonale widoczne dla odbiorcy.


Mam nadzieję, że ten wpis pomógł Ci w pracy. Będę bardzo wdzięczna jeśli zechcesz poświęcić jeszcze chwilę swojego czasu i odwiedzisz mnie na Facebooku. Będzie mi miło, bo będę mogła lepiej Cię poznać:-) Na profilu znajdziesz więcej porad dotyczących pracy z grafiką, przydatnych w codziennym życiu (nie tylko zawodowym). Kliknij na ikonkę poniżej żeby odwiedzić mnie na FB. Do usłyszenia / do zobaczenia!

 

 

O Autorce

Dominika Siwińska

Projektant, grafik i trener z wieloletnim doświadczeniem. Z zawodu czarodziejka – sprawiam, że świat wokół staje się ładniejszy:-) Z pasji projektant i ekspert do spraw komunikacji. Z wykształcenia filolog po grafice komputerowej. A na co dzień mama, żona, a także miłośniczka książek oraz piękna w każdej postaci. Masz pytania, napisz: kontakt@socjografka.pl

Sprawdź także

AutorDominika Siwińska | 4 czerwca 2018
Program do prezentacji – przegląd aplikacji
W mojej subiektywnej ocenie jeszcze do niedawna istniał tylko jeden słuszny program do prezentacji. Dziś chce Ci pokazać, że na rynku dostępnych jest co najmniej kilka alternatywnych narzędzi, które z...
AutorDominika Siwińska | 25 stycznia 2018
Ozdobne czcionki do projektowania grafik
Dziś mam dla Ciebie drugą część infografiki z polskimi znakami stylizowanymi na pismo ręczne. Być może któryś z pokazanych fontów zainspiruje Cię oraz ułatwi pracę podczas projektowania prezentacji albo banerów...
AutorDominika Siwińska | 19 stycznia 2018
Kartka na Dzień Babci i Dziadka – do pobrania
Pamiętasz, że 21.01 obchodzimy Dzień Babci, a 22.01 - Dzień Dziadka? Jeśli dopiero Ci o tym przypomniałam, to nic straconego. Przygotowałam kartki, które możesz wysłać smsem albo samodzielnie wydrukować. Oczywiście...