Komiks i jego rola we współczesnym przekazie

Komiks stał się nowym narzędziem pop-kultury, które zyskało wielką popularność w XX wieku. Jest to gatunek opowiadania, składający się z sekwencji następujących po sobie rysunków. Większość z obrazków zawiera komentarze bądź specjalnie wydzielone miejsca na dialogi postaci, które występują w historii. Początki tego gatunku sięgają końca lat 90 XIX wieku, kiedy to w prasie amerykańskiej zaczęły się ukazywać pierwsze tego typu opowiadania. W Polsce pierwsze historyjki obrazkowe pojawiły się stosunkowo późno, bo dopiero w latach dwudziestych XX wieku. Początek dał „Ilustrowany Kuryer Codzienny”, w którym od października 1929 roku zaczął się ukazywać „Adamson”, niemy komiks szwedzkiego rysownika Oscara Jacobssona, niezwykle popularny wówczas na całym świecie. Komiksy od drugiej połowie XX wieku zyskały dużą popularność, stając się sposobem przekazu różnych treści. Wykorzystywane są obecnie nie tylko jako forma rozrywki, pojawiają się także w reklamie, jak również znajdują zastosowanie przy tworzeniu intuicyjnych instrukcji obsługi.

Warto dodać, że współcześnie komis coraz częściej pojawia się w Internecie. Powstaje wiele stron o tej tematyce, które cieszą się ogromną popularnością wśród użytkowników sieci. Niektóre z serii są publikowane jedynie za pośrednictwem Internetu i dostępne są dla użytkowników sieci na całym globie.


Przy tej okazji należy wspomnieć o mandze, która jest japońskim odpowiednikiem amerykańskiego i europejskiego komiksu. Manga łączy w sobie elementy pochodzące z tradycjach zachodnich komiksów (takie jak dymki z dialogami) oraz japoński styl rysowania. Jej historia rozpoczyna się po II wojnie światowej i do chwili obecnej dynamicznie się rozwija.

Manga

Manga charakteryzuje się oryginalnym sposobem rysowania. Postacie występujące w historyjkach mają określony wygląd – wyróżniają je duże oczy oraz „wschodnie” rysy twarzy. Obrazki zazwyczaj są czarno – białe, za wyjątkiem pierwszych stron i okładki. Odmienny jest także sposób postrzegania mangi w japońskiej kulturze – jest ona odbierana jako rodzaj sztuki, zasługujący na szacunek. Komiks w kulturze zachodniej traktowany jest nadal jako forma rozrywki popularnej, a autorzy nie cieszą się takim szacunkiem, jak twórcy mangi w kulturze wschodu.

Komiks w reklamie

Korzyści wynikające ze stosowania komiksu w reklamie zostały dostrzeżone już na początku XX wieku. Przed wojną pojawiły się pierwsze historyjki obrazkowe, które miały zachęcić do zakupu danego produktu . W czasach, gdy obraz stał się głównym elementem reklamy, forma komiksu zyskuje coraz większą popularność. Zmusza ona odbiorcę do chwili uwagi, potrzebnej na przeanalizowanie tego co widzi i połączeniu tego w jedną całość. Sposób tworzenia i funkcjonowania komiksowych historii może być bardzo użyteczny dla promocji produktów. W zaledwie kilku komiksowych kadrach, a nawet za pomocą jednego rysunku wykorzystującego komiksowy sposób ekspresji, można czytelnie przekazać określony komunikat, który oszczędny w formie może być bardzo złożony w treści.

Reklama może wykorzystywać komiks na kilka sposobów. Po pierwsze – narracja komiksowa jest stosowana w fazie projektowania spotu reklamowego. Większość przygotowywanych projektów opiera się na rozrysowaniu scenariusza reklamy, czyli tworzeniu storyboardów. Rozrysowany scenariusz wyglądem przypomina komiks. Poszczególne ujęcia rysuje się wewnątrz małych prostokątów, przypominających wyglądem ekran telewizyjny – pod każdym z nich wypisane są kluczowe kwestie, które będą odczytywane w danym momencie reklamy, dzięki takiemu przygotowaniu łatwiej jest uporządkować materiał jaki ma zostać wyemitowany. Innym sposobem wykorzystania komiksów w reklamie, jest tworzenie historii, które powstają jednie na potrzeby kampanii reklamowych. Często same opowiadania nie są bezpośrednio połączone z marką, jednak tworzą świat i bohaterów, które mają zbliżyć nas do danej marki.

Bohaterowie świata komiksu

Ważnym aspektem, pojawiającym się przy omawianiu roli komiksu w reklamie, są postacie wykreowane przez ich twórców. Świat jaki został stworzony w komiksach już dawno przekroczył jego ramy. Bohaterowie tacy jak Batman, Spiderman czy Superman stali się elementami kultury masowej, a ich udział w reklamie jest nieoceniony. Bardzo znanym przykładem komiksu reklamowego, który przerodził się w późniejszym okresie w element popkultury jest „Popeye”. Powstał on w latach dwudziestych poprzedniego wieku, prezentując przygody marynarza – zawadiaki, o bardzo rozwiniętych mięśniach, który po zjedzeniu szpinaku otrzymywał nadludzką siłę. Przygody dzielnego marynarza znane są na całym świecie, głównie za sprawą serialu animowanego. Mało kto jednak pamięta, że komiks pierwotnie powstał na zlecenie jednej z firm produkujących szpinak.

 

O Autorce

Dominika Siwińska

Projektant, grafik i trener z wieloletnim doświadczeniem. Z zawodu czarodziejka – sprawiam, że świat wokół staje się ładniejszy:-) Z pasji projektant i ekspert do spraw komunikacji. Z wykształcenia filolog po grafice komputerowej. A na co dzień mama, żona, a także miłośniczka książek oraz piękna w każdej postaci. Masz pytania, napisz: kontakt@socjografka.pl

Sprawdź także

AutorDominika Siwińska | 4 czerwca 2018
Program do prezentacji – przegląd aplikacji
W mojej subiektywnej ocenie jeszcze do niedawna istniał tylko jeden słuszny program do prezentacji. Dziś chce Ci pokazać, że na rynku dostępnych jest co najmniej kilka alternatywnych narzędzi, które z...
AutorDominika Siwińska | 25 stycznia 2018
Ozdobne czcionki do projektowania grafik
Dziś mam dla Ciebie drugą część infografiki z polskimi znakami stylizowanymi na pismo ręczne. Być może któryś z pokazanych fontów zainspiruje Cię oraz ułatwi pracę podczas projektowania prezentacji albo banerów...
AutorDominika Siwińska | 19 stycznia 2018
Kartka na Dzień Babci i Dziadka – do pobrania
Pamiętasz, że 21.01 obchodzimy Dzień Babci, a 22.01 - Dzień Dziadka? Jeśli dopiero Ci o tym przypomniałam, to nic straconego. Przygotowałam kartki, które możesz wysłać smsem albo samodzielnie wydrukować. Oczywiście...