Czy kolor może mieć wpływ na komunikację?

Przystępując do projektowania, nie możemy zapomnieć o funkcji jaką pełni kolor. Zgodnie z definicją – kolor jest to postrzegana wzrokowo właściwość przedmiotu, zależna od stopnia pochłaniania, rozpraszania lub przepuszczania promieni świetlnych. Upraszczając: nasze widzenie jest ściśle związane ze światłem, to od niego zależy co i w jaki sposób widzimy.

kolor w komunikacji

Kolor, a komunikacja

Znaczenie koloru dla komunikacji zostało odkryte na wiele wieków przed czasem, gdy wynaleziono pismo. To dzięki barwom można było łatwo zakomunikować status społeczny poszczególnych członków grupy czy przekazać informacje istotne dla obrządków religijnych. Kapłani i władcy zawsze mieli szaty właściwe dla ich pozycji i funkcji w grupie. W piśmie ludów Ameryki Środkowej kolor fiołkowy stosowano dla przedstawienia władcy, a czerwień wskazywała na mędrca.

Znajomość kodu niesionego przez kolory jest istotnym elementem komunikacji we współczesnym społeczeństwie. Jego nieznajomość może wiązać się z dużymi problemami w zrozumieniu codziennych przekazów. Już jako dzieci uczeni jesteśmy prawidłowego rozróżniania podstawowych kolorów i ich znaczeń. Barwy niosą w sobie informacje, które ułatwiają sprawne funkcjonowanie w grupie oraz są odpowiedzialne ze poprawną orientację w przestrzeni. Osoby, które z powodu różnych schorzeń nie są w stanie prawidłowo rozpoznawać kolorów, mają zazwyczaj problemy w prawidłowym poruszaniu się w przestrzeni miejskiej. Przykładem sytuacji, gdy konieczne jest stosowanie się do informacji przekazywanych z pośrednictwem koloru jest używana na całym świecie sygnalizacja świetlna. Kolor czerwony przekazuje komunikat: stój, uważaj. Nieznajomość bądź niezastosowanie się do tego kodu, może narazić nas na niebezpieczeństwo.

Kolor w komunikacji i reklamie

Dziedziną, która wyjątkowo często i chętnie korzysta ze znaczenia i mocy kolorów jest reklama. Każdy przekaz reklamowy niesie w sobie przesłanie za pośrednictwem koloru. W ostatnich latach przeprowadzono eksperyment, który miał pokazać jakie znaczenie ma kolor zastosowany przy tworzeniu różnego typu dokumentów. Jedna z firm specjalizujących się w druku, przeprowadziła badania, które potwierdziły, że kolor jest nieodłącznym elementem komunikacji. Jego zastosowanie w dokumencie powoduje zwiększenie uwagi czytelnika o 80 proc. W tym samym stopniu wzrasta chęć do zapoznania się z treścią dokumentu. Szacuje się, że stopień zrozumienia informacji zawartej w dokumencie kolorowym jest o 60 proc. wyższy w porównaniu z tekstem czarno-białym. Ponadto osoby, które otrzymały dokumenty w kolorze, spędziły o 70 proc. czasu mniej na czytaniu ich, niż czytelnicy dokumentów czarno-białych, zapamiętując do 30 procent mniej faktów. Te same badania pokazują jak istotne jest stosowanie kolorów w logo firm: Badania Xerox potwierdziły również argumenty za zastosowaniem koloru w znakach firmowych. Okazuje się, że stopień rozpoznawalności marki, która została zaprojektowana z wykorzystaniem koloru jest wyższy o 82 procent. Powyższe badania podkreślają wyjątkowo ważną rolę, jaką we współczesnym świecie reklamy pełnią barwy.

Różne postrzeganie kolorów w zależności od kultury

Niektóre barwy mają różne znaczenie w zależności od kultury i zwyczajów społecznych. W Europie kolorem oznaczającym śmierć i żałobę jest czerń, natomiast w Japonii tę funkcję pełni biel. Za to niezależnie od kultury kolor czerwony wykorzystywany jest dla zwrócenia uwagi, jest też ostrzeżeniem przed ewentualnym niebezpieczeństwem (można to zaobserwować np. w świecie zwierząt) oraz zabrania nam określonych czynności. Wiedza o kolorach w kontekście kulturowym jest szczególnie ważna w przypadku stosowania tych samych reklam czy logotypów w różnych regionach świata – to co w Europie wydaje się oczywiste, w Chinach może zostać zrozumiane w zupełnie inny sposób.

Podsumowując – kolor bez wątpienia pełni bardzo ważną rolę w komunikacji. Bez względu na czas, kontekst i odbiorcę, kolor niesie ze sobą uniwersalne przesłania, które od tysięcy lat ułatwiają nam wzajemne zrozumienie. Dzięki kolorom możemy wysłać komunikat nawet wtedy, gdy nie znamy właściwego kodu językowego. Choć oczywiście ten rodzaj komunikacji nie jest pozbawiony wad – w końcu nie zawsze białe jest białe:-) Wystarczy podać przykład Chin, gdzie biel jest symbolem żałoby i nieszczęścia. Być może nieco mroczne skojarzenia z bielą miały swoje korzenie w tym samym miejscu co w starożytnym Egipcie – tam biały kojarzył się z pustynią oraz bielejącymi na saharyjskim słońcu kośćmi. Dla kontrastu: w chrześcijańskiej Europie biały to przede wszystkim czystość, światło i ślubna sukienka. Łatwo zauważyć, że kolor, tak samo jak słowa ma moc, nad którą trzeba nauczyć się panować i potrafić ją wykorzystać zgodnie z naszą wolą i intencją.

dowiedz się więcej o znaczeniu i symbolice kolorów

 

 

O Autorce

Dominika Siwińska

Projektant, grafik i trener z wieloletnim doświadczeniem. Z zawodu czarodziejka – sprawiam, że świat wokół staje się ładniejszy:-) Z pasji projektant i ekspert do spraw komunikacji. Z wykształcenia filolog po grafice komputerowej. A na co dzień mama, żona, a także miłośniczka książek oraz piękna w każdej postaci. Masz pytania, napisz: kontakt@socjografka.pl

Sprawdź także

AutorDominika Siwińska | 4 czerwca 2018
Program do prezentacji – przegląd aplikacji
W mojej subiektywnej ocenie jeszcze do niedawna istniał tylko jeden słuszny program do prezentacji. Dziś chce Ci pokazać, że na rynku dostępnych jest co najmniej kilka alternatywnych narzędzi, które z...
AutorDominika Siwińska | 25 stycznia 2018
Ozdobne czcionki do projektowania grafik
Dziś mam dla Ciebie drugą część infografiki z polskimi znakami stylizowanymi na pismo ręczne. Być może któryś z pokazanych fontów zainspiruje Cię oraz ułatwi pracę podczas projektowania prezentacji albo banerów...
AutorDominika Siwińska | 19 stycznia 2018
Kartka na Dzień Babci i Dziadka – do pobrania
Pamiętasz, że 21.01 obchodzimy Dzień Babci, a 22.01 - Dzień Dziadka? Jeśli dopiero Ci o tym przypomniałam, to nic straconego. Przygotowałam kartki, które możesz wysłać smsem albo samodzielnie wydrukować. Oczywiście...