Stworzenie dobrego logo to prawdziwa sztuka. Jak każda sztuka i ta wiąże się z pewnymi regułami, których trzeba przestrzegać (przynajmniej na początku). Zasady projektowania logo można próbować łamać, jednak warto wiedzieć jak to robić, aby projekt nadal był dobry i spełniał swoje podstawowe funkcje.
Zasady projektowania logo – 7 kroków
Każdy z nas może zaprojektować logo, ale o tym czy będzie ono dobre, zadecydują nasi odbiorcy. Dowiedz się co zrobić, aby to właśnie Twój projekt skradł serca Klientów.
Po pierwsze – prostota
Proste rozwiązania są najlepsze – w przypadku projektowania logo jest to jedna z najważniejszych zasad. Logo często wykorzystywane są w małej skali, a prostota wpływa na czytelność znaku. Czym prostszy znak, tym łatwiej go przeskalować i zastosować w różnych projektach. Bez względu na otoczenie czy też stosowaną skalę, prosty znak będzie zawsze dobrze widoczny i łatwy do odwzorowania. Skomplikowane logo to dłuższy czas odczytywania informacji przez odbiorcę i gorsza zapamiętywalność znaku. Warto również pamiętać, aby w projekcie nie stosować zbyt wielu kolorów i krojów pisma – tu także zbytnia komplikacja nie wpłynie dobrze na czytelność znaku. Praktycznym rozwiązaniem jest zaprojektowanie logo czarno-białego – mamy wtedy gwarancję, że bez względu na otoczenie, nasz projekt będzie dobrze się prezentował. Kiedy przyjrzymy się wielu kultowym projektom łatwo możemy zauważyć, że wyróżnia je właśnie prostota. Doskonale to widać na przykładzie logo Nike. Prosty, jednobarwny znak, który stał się elementem kultury masowej i symbolem pożądania. Zasady projektowania logo można łamać, ale nie zachęcam Was do pomijania tego kroku podczas Waszego procesu twórczego:-)
Po drugie – Trafność i czerpanie z tradycji
Przy projektowaniu logo dobrze odnieść się do charakteru firmy czy organizacji. Zanim przystąpimy do tworzenia znaku firmowego trzeba dokładnie dowiedzieć się czym zajmuje się klient, jaki jest dokładnie profil działalności firmy i do kogo chce on trafić. Tak jak już wcześniej napisałam, dobór kolorów w znaku firmowym nie może być przypadkowy – powinien w jakiś sposób nawiązywać do charakteru firmy, oddawać jej główne idee. Podobnie jest w przypadku stosowanej symboliki – stosowane kształty niosą określone skojarzenia, dlatego ważne jest, aby nie zdawać się w tej kwestii na przypadek. Logo jest pierwszą wizytówką firmy, a jak wiemy, pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz:-). Dobrym pomysłem może być także odwołanie się do tradycji firmy – w przypadku projektowania znaków firmowych nie musimy podążać za aktualnymi trendami. W końcu dobry znak to taki, który jest ponadczasowy. Logo powinno być tak trwałe, jak firma którą ma reprezentować. Oczywiście z czasem można wprowadzać pewne modyfikacje, jednak główne założenia projektu powinny zostać niezmienne.
Po trzecie – Unikalność
Kiedy już wiemy, że logo powinno być ponadczasowe i proste, nie możemy zapomnieć, że powinno być przede wszystkim niepowtarzalne. To właśnie unikalność znaku firmowego sprawia, że wyróżnia się ono spośród innych. Dlatego tak ważne jest, aby nie kopiować cudzych projektów, starać się stworzyć coś wyjątkowego i niepowtarzalnego. Odbiorca bardzo szybko jest w stanie wychwycić podobieństwa do innych znaków, które wcześniej już widział. Musimy także uważać, by zastosowana przez nas kolorystyka i symbolika nie nasuwały skojarzeń z inną firmą czy produktem.
Po czwarte – Łatwość zapamiętania
Kultowe logo charakteryzują się przede wszystkim tym, że łatwo je zapamiętać. W otaczającej nas rzeczywistości na każdym kroku spotykamy różnorodne symbole. Jeżeli nasz znak ma pozostać w pamięci odbiorcy, musi nie tylko przykuć jego uwagę, ale być łatwy do odwzorowania. Dobrym sposobem na sprawdzenie czy nasz znak spełnia te kryteria jest próba naszkicowania go w 30 sekund. Jeśli nam się to nie uda, powinniśmy liczyć się z tym, że i potencjalny odbiorca także nie będzie w stanie tego dokonać. Warto pamiętać, że potencjalny przechodzień mija na ulicy setki symboli i znaków, więc nasz musi mieć w sobie coś, co skłoni go do pozostawienia go w pamięci. I przywołania go w momencie, gdy zobaczy go po raz drugi. Logo powinno być także łatwe do opisania np. w trakcie rozmowy przez telefon.
Po piąte – Funkcjonalność
Podczas projektowania logo musimy upewnić się, że jest ono rozpoznawalne po odwróceniu kolorów oraz czy jest rozpoznawalne po zmniejszeniu rozmiarów. Nasz znak nie zawsze będzie oglądany z bliska – przykładem mogą być bilbordy i plakaty. Może być także wykorzystany do oznaczeń na niewielkich metkach, długopisach czy wizytówkach – dlatego tak ważne jest, aby bez względu na rozmiar i miejsce umieszczenia, logo zachowało wszystkie swoje elementy i pozostało czytelne. Logo, które nie zmienia swoich atrybutów w trakcie skalowania, zyskuje uniwersalność i umożliwia wykorzystanie go bez względu na wielkość czy kształt nośnika. Podobnie jest z zastosowanymi kolorami – kiedy mamy do czynienia z logo na stronie internetowej, wszystko widać dokładnie i wyraźnie. Barwy są soczyste i w doskonały sposób komponują się z resztą projektu. Jednak musimy pamiętać o tym, że nasz potencjalny odbiorca może chcieć wydrukować sobie taką stronę bez używania koloru. Czy wtedy nasze logo nie straci swojego charakteru? To samo dotyczy stosowanej papeterii – logo na czarno-białym papierze firmowym powinno być równie czytelne i rozpoznawalne, jak to wersji kolorowej. Jest to związane z tym, że nie zawsze nasze logo będzie można przedstawić w pełnokolorowej skali.
Po szóste – Akcent
Istotną zasadą stosowaną przy projektowaniu logo jest skupienie się na jednym charakterystycznym elemencie. Czymś co wyróżni nasz znak, skupi uwagę odbiorcy, czy też pokaże jego wyjątkową cechę. Potencjalny odbiorca powinien szybko dostrzec ten jeden element, który uczyni nasz znak unikalnym. Kiedy popatrzymy na najbardziej rozpoznawalne logotypy łatwo zauważymy, że nazwa firmy czy też slogan ustępują miejsca dobrze zaakcentowanemu symbolowi – przykładem może być firma Apple i znak jabłka.
Po siódme – Wzbudzaj emocje
I na koniec: postaraj się, aby Twoje logo budziło emocje, tak by nikt nie przeszedł obok niego obojętnie. Baw się kolorami, formami, symbolami. Postaraj się żeby Twój znak wywołał w odbiorcy określone emocje, wtedy masz większe szanse, że zapamięta on produkt, który będzie nim sygnowany.
Powyższe zasady projektowania logo to tylko moje wskazówki do tego, aby udało Ci się zaprojektować dobre. Stosowanie się do wytycznych zdecydowanie zwiększa Twoje szanse na stworzenie logo, które będzie miało ponadczasowy charakter i będzie mogło pełnić swoją funkcję przez wiele lat. Przy projektowaniu najważniejsze, aby stosować się jednocześnie do wyznaczonych zasad, ale jednocześnie wykorzystywać w pełni nieograniczone obszary ludzkiej kreatywności.
Mam nadzieję, że ten wpis pomógł Ci w pracy. Będę bardzo wdzięczna jeśli zechcesz poświęcić jeszcze chwilę swojego czasu i odwiedzisz mnie na Facebooku. Będzie mi miło, bo będę mogła lepiej Cię poznać:-) Na profilu znajdziesz więcej porad dotyczących pracy z grafiką, przydatnych w codziennym życiu (nie tylko zawodowym). Kliknij na ikonkę poniżej żeby odwiedzić mnie na FB. Do usłyszenia / do zobaczenia!
O Autorce
Dominika Siwińska
Projektant, grafik i trener z wieloletnim doświadczeniem. Z zawodu czarodziejka – sprawiam, że świat wokół staje się ładniejszy:-) Z pasji projektant i ekspert do spraw komunikacji. Z wykształcenia filolog po grafice komputerowej. A na co dzień mama, żona, a także miłośniczka książek oraz piękna w każdej postaci. Masz pytania, napisz: kontakt@socjografka.pl