Kolor – znaczenie i symbolika

Kolor – znaczenie i symbolika – bardzo ważne zagadnienie dla każdego twórcy. Rola kolorów przy projektowaniu jest niezaprzeczalnie jednym z istotniejszych elementów procesu twórczego. Nawet najlepszy koncept przy źle dobranych kolorach może sprawić, że nasza praca stanie się bezwartościowa. Przesłania jakie niosą poszczególnie barwy są dla nas zazwyczaj zrozumiałe bez względu na kulturę czy czas. Mają także określone znaczenie i rolę w komunikacji.

Kolor – znaczenie i symbolika

Poniżej przedstawiam najważniejsze barwy wraz z krótką charakterystyką. Mam nadzieję, że ułatwi Wam to pracę przy kolejnych projektach:-)

Czerwień

Kolor należy do barw ciepłych. Jest barwą żywą, dobrze widoczną, działa pobudzająco. Od dawna uznawana za kolor życia i silnych emocji. Czerwień w pewnych miejscach i sytuacjach jest uważana za kolor szczęścia (np. w Chinach, gdzie kobiety do ślubu idą ubrane na czerwono). Należy jednak pamiętać, że to także kolor agresji – rękawice bokserskie też są w tym kolorze. Wykorzystują go także zwierzęta, aby ostrzec przeciwnika albo zwrócić na siebie uwagę. Dobrze sprawdzi się w znakach, które będą wymagały skojarzeń z ciepłem, energią, żywotnością.

Kolor – znaczenie i symbolika

Pomarańczowy

Kolejny kolor z palety ciepłej. Barwa kojarzona z radością, przywodzi na myśl nowoczesność, ekstrawersję. Pomarańczowy Kolor – znaczenie i symbolika nawiązują do zdrowia i witalności. Pozytywnie pobudza, a także motywuje do działania. Ze względu na te ostanie cechy pomarańczowy sprawdzi się jako barwa logo związanego z aktywnością – czy to fizyczną, czy umysłową, a także jako kolor znaków, które mają być kojarzone z dynamiką, radością, pozytywnym i aktywnym działaniem.

Żółty

Ciepły kolor, kojarzony zazwyczaj ze słońcem i jego właściwościami. Jest to kolor stymulujący. Jego odcień poprawia nastrój i zwiększa poczucie własnej wartości, pobudza do myślenia. Jest kolorem pewności siebie i optymizmu, kojarzy się z ciepłem i wakacjami na plaży. Ale warto pamiętać, że kolor ten ma także i drugą stronę: jest to kolor zdrady i fałszu. Jednak przede wszystkim to pogodny kolor, niosący pozytywne skojarzenia. Sprawdza się znakomicie jako kolor dopełniający logo, dodający mu optymistycznego charakteru. Jako barwa bardzo jasna przy projektowaniu powinien być używany na ciemnym tle, dla zwiększenia kontrastu.

Złoty

Także ciepły kolor – znaczenie i symbolika w dużej mierze związane z barwą żółtą. Kojarzy się z luksusem, bogactwem, stabilnością i zaufaniem. Kolor ten jest idealny, jeżeli logo ma być kojarzone z takimi właśnie cechami firmy – zwłaszcza w połączeniu z szarością czy brązem, barwami wywołującymi wrażenie spokoju, pewności i zrównoważenia.

Różowy

Kolor pozytywny, zdecydowanie kobiecy lub dziecięcy. Jako barwa przywołuje na myśl delikatność, wrażliwość i romantyzm. W kulturze Wschodu różowy symbolizuje małżeństwo, w Korei – to oznaka zaufania. Cywilizacja Zachodu przypisała kolor różowy dla małych dzieci, głównie dziewczynek, symbolizuje miłość rodzicielską. Wzbudza sympatię i przyjemnie nastraja. Idealny przy projektowaniu znaków związanych z produktami i usługami dla kobiet oraz dzieci.

Fiolet

Przez długi okres fiolet, a w zasadzie purpura, był uważany za kolor bogactwa, uduchowienia i szlachetności. Powód tego był dość prozaiczny. Po prostu barwnik fioletowy nie należał do najtańszych (był robiony z muszli rzadkich małży). W religii chrześcijańskiej fiolet to kolor żałoby i zadumy, ale symbolizuje również skruchę, pokorę oraz dostojność. To także kolor magii i tajemnicy. Tak jak róż, kojarzony jest z kobiecością, lecz bez infantylnego zabarwienia. Dzięki domieszce błękitu, fiolet zyskuje status koloru poważnego, spokojnego, wręcz dostojnego. Dokonały w projektach nie tylko kobiecych, także takich, w których chcemy wywołać wrażenie delikatności, spokoju, pewności i powagi. Świetnie się sprawdzi także w znakach, które mają przywołać na myśl wyjątkowość albo ekstrawagancję.

Niebieski

Barwa chłodna, relaksująca, uspokajająca, pobudzająca do pracy. Przywołuje skojarzenia z wodą, a także z niebem. W starożytnej Grecji i Rzymie był symbolem najwyższych Bóstw – Zeusa i Jupitera. W starożytnym Egipcie lapis lazuli (kamień o głębokim niebieskim kolorze – dzisiejszy odpowiednik syntetyczny to ultramaryna) symbolizował niebo. Natomiast w Iranie jest kolorem żałoby. Dla Indian Cherokee symbolizuje kierunek świata północ, a dodatkowo kłopoty. W Chinach oznacza bogactwo. W kulturze Wschodu ma znaczenie samodoskonalenia się i zasobów finansowych. Przywołuje na myśl czystość i przestrzeń. Najlepiej się sprawdza przy projektowaniu znaków w branży medycznej i finansowej.

Zielony

Barwa chłodna. Pierwsze skojarzenia jakie przywołuje to zieleń przyrody. Pojawia się niemal we wszystkich logo związanych z przyrodą, ochroną środowiska, turystyką, leśnictwem. Zieleń jest kolorem życia, jest też kolorem młodości. Zieleń to także kolor harmonii z naturą, jest kolorem nadziei i wolności. Przywodzi na myśl spokój, relaks, wycisza, poprawia nastrój, oddziałuje optymistyczną, spokojną energią. Świetny kolor do znaków związanych z wojskiem i wszelkimi sportami uprawianymi w plenerze.

Biały

Kolor śniegu, przywodzi na myśl nieskazitelną czystość. Uspokaja, wycisza, poprawia samopoczucie. Biel jako najjaśniejsza z barw, kojarzy się w naszej kulturze z lekkością, błogością i niewinnością. Analizując właściwości fizyczne bieli, warto zwrócić uwagę, na tzw. temperaturę kolorów. Nie istnieje barwa idealnie biała. Mamy natomiast zakres bieli od bieli niebieskiej (zimnej) do żółtej (ciepłej). Kolor biały nadaje się do łączenia z innymi kolorami  praktycznie bez żadnych przeciwwskazań. Biały łączymy zarówno z ciepłymi, jak i zimnymi odcieniami innych kolorów. Biały połączony z czernią symbolizuje całość (jak choćby we wschodnim talizmanie zwanym yin-yang). Jako barwa wykorzystywana przy projektowaniu logo sprawdza się na ciemniejszym tle. Połączenie z błękitem wzmocni jego wrażenie czystości. Taka kombinacja barw będzie więc niezastąpiona, jeżeli chcemy przywołać na myśl wrażenie czystości, higieny.

Czarny

To dość specyficzny kolor – znaczenie i symbolika mogą być różne w zależności od szerokości geograficznej i kultury. Czarny widzimy w momencie, gdy jakiś przedmiot absorbuje wszystkie docierające do niego promienie światła. Czysty kolor czarny nie wysyła do nas żadnej fali świetlnej, wszystkie natomiast pochłania. Często pojawia się w potocznym języku jako barwa o znaczeniu negatywnym. Mówimy: czarna rozpacz, czarny dzień, widzę to w czarnych barwach. Sugeruje to przypisanie do tego koloru takich cech jak powaga, smutek. Mimo tego czarny kojarzony jest także z magią, nocą i mistycyzmem. Przy bieli działa mocnym kontrastem.

Wszystkie te skojarzenia sprawiają, że kolor czarny ma silnie emocjonalne znaczenie. Dodatkowo współgra praktycznie z każdym innym kolorem. Być może właśnie z tego powodu kolor czarny w XX wieku stał się kolorem elegancji, jak i szykowności. Kolorem dobrego smaku i wyrafinowania. Przy projektowaniu jakiegokolwiek logo musimy brać pod uwagę także stworzenie jego czarno-białej wersji. Z tej przyczyny, zanim zaakceptujemy ostateczny kolorowy wzór znaku firmowego, warto najpierw sprawdzić, jak będzie się prezentować w czerni (ewentualnie w odcieniach szarości).

Chcesz wiedzieć więcej o kolorach?

Jeśli wpis kolor – znaczenie i symbolika nie odpowiedział na wszystkie Twoje pytania, zachęcam Cię do przeczytania wpisów o narzędziach do dobierania kolorów albo o roli koloru w komunikacji. A może znasz jeszcze jakiś znaczenia wymienionych kolorów? Jeśli tak, to zachęcam Cię do zostawienia swojego komentarza:-)

 


A na koniec mała prośba. Będę bardzo wdzięczna jeśli zechcesz poświęcić chwilę i odwiedzisz mnie na Facebooku. Będzie mi miło, bo będę mogła lepiej Cię poznać:-) Na profilu znajdziesz więcej porad dotyczących pracy z grafiką, przydatnych w codziennym życiu (nie tylko zawodowym). Kliknij na ikonkę poniżej żeby odwiedzić mnie na FB.

Do usłyszenia / do zobaczenia!

 

O Autorce

Dominika Siwińska

Projektant, grafik i trener z wieloletnim doświadczeniem. Z zawodu czarodziejka – sprawiam, że świat wokół staje się ładniejszy:-) Z pasji projektant i ekspert do spraw komunikacji. Z wykształcenia filolog po grafice komputerowej. A na co dzień mama, żona, a także miłośniczka książek oraz piękna w każdej postaci. Masz pytania, napisz: kontakt@socjografka.pl

Sprawdź także

AutorDominika Siwińska | 4 czerwca 2018
Program do prezentacji – przegląd aplikacji
W mojej subiektywnej ocenie jeszcze do niedawna istniał tylko jeden słuszny program do prezentacji. Dziś chce Ci pokazać, że na rynku dostępnych jest co najmniej kilka alternatywnych narzędzi, które z...
AutorDominika Siwińska | 25 stycznia 2018
Ozdobne czcionki do projektowania grafik
Dziś mam dla Ciebie drugą część infografiki z polskimi znakami stylizowanymi na pismo ręczne. Być może któryś z pokazanych fontów zainspiruje Cię oraz ułatwi pracę podczas projektowania prezentacji albo banerów...
AutorDominika Siwińska | 19 stycznia 2018
Kartka na Dzień Babci i Dziadka – do pobrania
Pamiętasz, że 21.01 obchodzimy Dzień Babci, a 22.01 - Dzień Dziadka? Jeśli dopiero Ci o tym przypomniałam, to nic straconego. Przygotowałam kartki, które możesz wysłać smsem albo samodzielnie wydrukować. Oczywiście...